Školní družina
- důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle, rozvíjí specifické nadání dětí
- pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
Cíl
Připravit jedince pro život ve stávající společnosti a prostřednictvím volnočasových aktivit ho vybavit žádoucími vědomostmi, dovednostmi, ale také postoji.

Režim práce školní družiny
11.50 – 12.15 příprava na oběd, hygiena, oběd
12.15 – 13.00 odpočinkové činnosti spontánní, skupinové
13.00 – 15.00 činnosti zaměřené na pohybovou rekreaci, zájmové a rekreační činnosti
15.00 – 16.00 didaktické hry, odpočinkové hry, odchody dětí domů
13.45 – 14.00 odjezdy dětí domů mikrobusem
Vzhledem k místním podmínkám je hlavní činnost narušena odjezdy dětí domů mikrobusem, proto se plánovaná činnost realizuje pouze v nejbližším okolí školní družiny.
Základní částka úplaty ve školní družině a podmínky splatnosti
Příspěvek na pobyt dítěte ve školní družině je stanoven v souladu s vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.
Úplata se bude hradit na účet ZŠ – 86-6016100257/0100, VS: rodné číslo dítěte, prvních 6 čísel, zpráva pro příjemce: jméno a příjmení dítěte.
1. platba 600,- Kč (září – prosinec) splatnost 30. září
2. platba 900,- Kč (leden – červen) splatnost 31. ledna

Kritéria pro přijetí žáků do školní družiny ZŠ Doubrava č.546
O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě řádně vyplněného zápisního lístku. Pobyt žáka ve školní družině není nárokový a školní družina může být naplněna maximálně do celkové výše její kapacity, která činí 25 žáků.
Nastane-li skutečnost, že zájem o přijetí žáka do školní družiny je vyšší, než umožňuje celková kapacita školní družiny, rozhoduje ředitel školy o přijetí žáka do školní družiny na základě následujících kritérií:
1. Přednostně se přijímají žáci 1. a 2. třídy, kteří mají zaměstnané oba rodiče (škola může požadovat potvrzení o zaměstnání).
2. Žáci 3. třídy budou přijati do školní družiny, pokud toto přijetí nadále umožní kapacita školní družiny a za předpokladu, že mají zaměstnané oba rodiče (škola může opět požadovat potvrzení o zaměstnání).
3. Žáci, kteří dojíždějí z místa trvalého pobytu, mají nárok na přijetí do školní družiny přednostně.
4. Do školní družiny v případě převýšení její kapacity nebudou přijímáni žáci, jejichž rodiče jsou nezaměstnaní (alespoň jeden z nich), nebo matka je na mateřské dovolené a žáci, kteří plně nevyužívají provozní dobu školní družiny a pravidelně nebo často odcházejí ze školní družiny ihned po obědě.
5. V případě, že se v průběhu školního roku do školní družiny bude hlásit nový žák, který bude plně využívat služeb školní družiny, může dojít k vyřazení jiného žáka z docházky do školní družiny, pokud se změní podmínky a nebude splňovat daná kritéria.
6. Pro žáky 4. a 5. tříd odpolední družina pouze v případě volné kapacity.
Činnosti ŠD
Odpočinková činnost
- klidové hry, odpočinkové hry
- četba, poslech
Rekreační činnost
- slouží k regeneraci sil
- aktivní odpočinek s pohybovou, spontánní činností
Zájmová činnost
- rozvíjí osobnost žáka
- umožňuje žákům seberealizaci
- řízené činnosti kolektivní i individuální
Rukodělné činnosti
- rozvoj manuální dovednosti, seznámení se s různými pracovními postupy, práce s různými materiály ( papír, dřevo plast ), konstrukční práce, montáž a demontáž, hry se stavebnicí, vyšívání, vaření
Přírodovědná činnost
- seznámení se se základy přírodních věd, pěstování citu k přírodnímu prostředí, jeho ochrana, poznávání přírody, pěstitelské práce, ekologické aktivity
Esteticko – Výchovná činnost
- aktivně formuluje vztah dětí k estetickým hodnotám, rozvíjí kreativitu, podporuje emocionální složku osobnosti, zejména výtvarné činnosti, hudba, film, literatura, divadlo
Sportovní činnost
- rozvoj fyzické zdatnosti, pěstování psychické zdatnosti, sebepoznávání dětí
Společensko – vědní činnost
- rozšíření poznatků o společnosti, jeji historii i tradici, jazykové znalosti, historie, folklor, sběratelství ( vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou, časopisy )
Sebeobslužná činnost
- návyky osobní hygieny, základy stolování, zdravení, děkování, oslovení, udržování čistoty a pořádku
CELOROČNÍ PLÁN ŠKOLNÍ DRUŽINY 2023-2024
„Přátelé jsou jako knihy, nepoužíváš je pořád, ale víš, kde jsou, když je potřebuješ.“
PODZIMNÍ KOUZLENÍ
ZÁŘÍ
Cíl: orientace v prostoru ŠD, nejbližšího okolí, seznámení se s bezpečností a řádem ŠD, spoluvytváření pravidel soužití v ŠD, rozvoj přátelských vztahů
- seznámení se s novými kamarády, adaptace dětí
- seznamovací hry, kolektivní hry
- bezpečná cesta do školy a ze školy
- pohybové hry v přírodě, pobyt venku
- zážitky z prázdnin, prostorová kresba, malba
- výzdoba prostor ŠD
ŘÍJEN
Cíl: prohlubování znalostí o přírodě, chápání změn v přírodě, uvědomování si významu prací a činností spojených s podzimem
- ochrana přírody
- pobyt v přírodě, sledování změn v přírodě
- sběr přírodnin, tvoření z přírodnin (koláže, dekorace, tisky)
- zvířata a ptáci na podzim, vypravování si, práce s encyklopediemi
LISTOPAD
Cíl: rozvoj všestrannosti dětí, uvědomování si důležitosti práce své i ostatních, podpora jejich zájmu o přírodu
- vycházky okolím, pozorování změn přírody, vypravování si
- tvořivé činnosti, práce s textilem, kartonem
- modelování, tisky z přírodnin
- výroba dekorací z přírodnin
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Svět draků, Rej strašidel, výstava zahrádkářů
KOUZELNÝ ZIMNÍ ČAS
PROSINEC
Cíl: rozvoj znalostí o tradicích a zvycích, aktivní prožívání, uvědomování si radosti, prožívání emocí
- seznámení se se zvyky a tradicemi Vánoc
- adventní čas, koledování, pečení perníčků
- výroba vánočních dekorací, zdobení
- vánoční dílnička, vánoční výstavka
- kolektivní činnosti, vzájemná pomoc a spolupráce při činnostech a tvoření
LEDEN
Cíl: rozvoj pohybu, péče o své zdraví, uvědomování si významu aktivního pohybu, otužování se
- hry na sněhu, zimní sporty, otužování
- péče o ptáky v zimě, krmítko, krmelec
- pozorování změn v přírodě, stopy na sněhu
- soutěžení ve stolních a společenských hrách, kvízy, rébusy
ÚNOR
Cíl: rozvoj představivosti, fantazie, prohlubování znalostí o zvycích a tradicích
- výroba karnevalových masek, dekorací
- masopustní zvyky, krajové tradice
- soutěživé hry, sportovní činnosti
- malba, kresba zimních motivů
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Vánoční výstavka s dílničkou, Sněhulák 100x jinak, Puzzliáda
JARO ČARUJE, BARVY MALUJE
BŘEZEN
Cíl: význam knih, jejich využití, rozvoj čtenářské gramotnosti, prohlubování znalostí o přírodě
- besedování o knihách, návštěva knihovny
- četba, poslech, ilustrace
- zvyky, tradice jara, vypravování si
- výroba jarních dekorací, tvoření z recyklovatelných materiálů
- pozorování změn jarní přírody, poznávání jarních rostlin a bylin
- sázení a přesazování rostlin, péče o rostlin
DUBEN
Cíl: zásady první pomoci, prohlubování znalostí o bezpečnosti a pravidlech silničního provozu, pravidlech potřebných pro bezpečnost v běžné životě
- dopravní soutěže, kvízy, rébusy
- sportovní hry a soutěže s plněním úkolů
- ochrana zdraví, bezpečnost a vzájemná ohleduplnost při hrách venku a na hřišti
- dodržování pravidel, tolerance
- ochrana životního prostředí, separace, třídění odpadů
KVĚTEN
Cíl: posilování citové vazby k rodině, vyjadřování pocitů, uvědomování si smyslu čestného jednání v životě, tolerance, empatie
- vypravování si o rodině, vztazích, vazbách, kamarádství
- tvoření dárků pro maminky, kreativní tvorba
- pobyt a hry v přírodě, společenské hry, pohybové hry
ČERVEN
Cíl: využití nových poznatků, zkušeností, dovedností, podpora vzájemných kamarádských vztahů, účelné trávení volného času
- rekreace dětí, pobyt venku, kolektivní hry, soutěžení
- tvoření z korálků, provázků, náramky přátelství
- batikování, tisk a malba na textil
- cestování prstem po mapě, prázdninová místa
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE:
Velikonoční výstavka s dílničkou, Den Země, Čarodějnický den, Radovánky